Hlavní stránka |
Škola |
Doprava |
Táboření a kluby |
Reportáže |
Fotografie |
Témata |
Ostatní |
Rozcestník |
Ke stažení |
Sázky |
Návštěvní kniha |
Kalendář |
Kontakt |
|
Železniční trať Kolín–Ledečko |
Železniční trať Kolín–Ledečko je malebná regionální trať spojující významný železniční uzel Kolín s „Posázavským Pacifikem“, tj. tratí č. 212 Praha – Čerčany – Světlá nad Sázavou. Dráha prochází zemědělskou mírně zvleněnou krajinou severozápadního podhůří Českomoravské vrchoviny a představuje typickou čskou lokálku. HistorieDráha byla vystavěna Leopoldem hrabětem Šternberkovem mezi roky 1899 a 1901 jako tzv. svépomocná trať podle zákona z roku 1893 o zvelebení železnictví nižšího řádu, který umožňoval zemské subvence pro výstavbu regionálních drah, přesvědčili-li místní zájemci o stavbu zemský výbor o užitečnosti a finanční návratnosti stavby. Původní stavba zahrnovala kromě samotné trati Kolín–Ledečko též 17 km dlouhou odbočku do Kácova, tvořící dnes součást trati č. 212 („Posázavský pacifik“) a po svém dokončení opravdu vedla k rozvoji oblasti. Podél trati v letech po jejím dokončení začaly vznikat vápenky, cihelny a rozvíjel se obchod se dřevem. V roce 1906 měla jako jedna z mála státem subvencovaných drah trať natolik silný provoz, že po ní jezdily zvlášť osobní a nákladní vlaky (na většině podobných lokálek jezdily převážně vlaky smíšené). Trať byla až do roku 1925 provozována soukromou společností Místní dráha Kolín – Kácov – Čerčany, v roce 1925 byla zestátněna a dále probíhal provoz (až dodnes) pouze v režii státních drah. Zdroje
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz Článek ze dne 6. 6. 2016 byl naposledy upraven dne 27. 10. 2023 a zobrazen celkem 12649×, naposledy dne 2. 5. 2024 v 13:09. |