Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Úzkokolejka lomu Stöffel v Enspelu
Manská elektrická dráha
Snaefellská horská dráha
Úzkokolejka na pile ve Výprachticích
Železniční trať San Salvador – Santa Tecla
Železniční trať San Salvador – Ahuachapán – San Jeronimo
Mezinárodní dráhy Střední Ameriky
Železniční trať Cutuco – San Salvador
Fosfátová drážka na Nauru
Salvádorská dráha
Fotka

Železniční trať Kolín–Ledečko


Železniční trať Kolín–Ledečko

Číslo trati SŽDC: 014
Číslo trati SJŘ: 518
Délka: 40 km
Počet kolejí: 1
Vystavěna: 1901
Provozovatel: SŽDC

Železniční trať Kolín–Ledečko je malebná regionální trať spojující významný železniční uzel Kolín s „Posázavským Pacifikem“, tj. tratí č. 212 Praha – Čerčany – Světlá nad Sázavou. Dráha prochází zemědělskou mírně zvleněnou krajinou severozápadního podhůří Českomoravské vrchoviny a představuje typickou čskou lokálku.

Historie

Dráha byla vystavěna Leopoldem hrabětem Šternberkovem mezi roky 1899 a 1901 jako tzv. svépomocná trať podle zákona z roku 1893 o zvelebení železnictví nižšího řádu, který umožňoval zemské subvence pro výstavbu regionálních drah, přesvědčili-li místní zájemci o stavbu zemský výbor o užitečnosti a finanční návratnosti stavby. Původní stavba zahrnovala kromě samotné trati Kolín–Ledečko též 17 km dlouhou odbočku do Kácova, tvořící dnes součást trati č. 212 („Posázavský pacifik“) a po svém dokončení opravdu vedla k rozvoji oblasti. Podél trati v letech po jejím dokončení začaly vznikat vápenky, cihelny a rozvíjel se obchod se dřevem. V roce 1906 měla jako jedna z mála státem subvencovaných drah trať natolik silný provoz, že po ní jezdily zvlášť osobní a nákladní vlaky (na většině podobných lokálek jezdily převážně vlaky smíšené).

Trať byla až do roku 1925 provozována soukromou společností Místní dráha Kolín – Kácov – Čerčany, v roce 1925 byla zestátněna a dále probíhal provoz (až dodnes) pouze v režii státních drah.

Zdroje

  1. Pavlíček, S.: Naše lokálky. Dokořán, s. r. o. Dotisk 1. vydání, Praha, 2002. ISBN: 80-86569-13-6.


Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 6. 6. 2016 byl naposledy upraven dne 27. 10. 2023 a zobrazen celkem 12649×, naposledy dne 2. 5. 2024 v 13:09.

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: